Flyt deg fri

Om Flotasjons terapi

Floating er en unik opplevelse for både kropp og sinn. Du får mulighet til å nyte total avspenning og stillhet. Den gode følelsen du får sitter lenge i kroppen.

 

Prinsippet bak floating er enkelt. Man legger seg i vann og epsomsalt som gjør at man flyter uanstrengt og dermed får følelsen av å sveve. Epsomsalt er kjent for sin unike evne til å trekke avfallsstoffer ut av kroppen samtidig som det tilføres magnesium gjennom huden. Huden din vil bli silkemyk og magnesiumtilførselen virker som en energiboost og stresslindrende.

 

Vannet er hudtemperert og man vil derfor ikke kjenne hvilken deler av kroppen som er over eller under vann. Vi fjerner også andre sanseinntrykk som støy. Dermed trenger ikke hjernen og forholde seg til ytre stimuli eller til tyngdekraften. Kroppen gjenskaper da sin naturlige balanse når alle musklene også får mulighet til å slappe helt av.

 

Floating har eksistert siden 1950-tallet da NASA utviklet metoden for å simulere vektløs tilstand. De siste årene har det blitt forsket på effekten av floating og resultater viser at det er en rekke helsefordeler.

 

Floating har dokumentert effekt mot:

 

  • Stress

  • Søvnproblemer

  • Høyt blodtrykk

  • Utmattelse

  • Muskelsmerter(myalgi), ryggsmerter og kroniske muskelsmerter

  • Migrene

  • Angst

  • Stimulerer til naturlig produksjon av endorfiner

 

 Alle kan ha fordel av floating og blir blant annet brukt av mange for å komme vekk fra hverdagslig stress, av kunstnere for å øke kreativiteten, av idrettsutøvere for å redusere restitusjon og av folk i finansbransjen for å bevare roen og ta riktige beslutninger.

 

Floating er også ett bra supplement til massasje, yoga og meditasjon. Hjernefrekvensen ved floating er faktisk målt til det samme som i dyp meditasjon, tetabølger. Denne sinnstilstanden kan også brukes til forbedret fokus, hukommelse, problemløsing- og visualiseringsevne.  

 

 

Her er noen fine videoer fra youtube:

 

   https://www.youtube.com/watch?v=aCjmRCywkZg

 

   https://www.youtube.com/watch?v=kPgTiYZXGtY

 

 

Linker til dokumentert forskning:

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4219027/

https://www.kau.se/psykologi/forskning/klinisk-forskning/forskning-om-avslappning-i-flyttank

http://www.hankon.no/forskning.html

http://hailthefloaters.pbworks.com/w/page/14876839/FloatResearch

 

 

Artikkler om floating:

 

https://www.ba.no/helsemagasinet/flytetanken-reddet-meg/s/1-41-3052473

http://time.com/floating/

http://www.fitnessmagazine.com/mind-body/meditation/sensory-deprivation/

  • Facebook
  • Instagram