IR Sauna

Forskjell på tradisjonell badstue og infrarød badstue:

 

I motsetning til i tradisjonelle badstuer, er infrarød badstue tørr og ikke fullt så varm. Derfor opplever mange at det er mer behagelig, at man puster lettere og klarer å sitte lenger. Likevel føler man ofte en dypere oppvarming og opplever å svette mer.

Hva er infrarødt lys? Er det farlig?

 

Infrarødt lys er et varmt lys som vi ikke kan se med det blotte øyet. Det er dette som gjør at solen føles varm. Vi kan også se infrarødt lys stråle fra kroppen vår ved hjelp av et infrarødt kamera. Med andre ord er infrarødt lys helt naturlig og ufarlig. Det brukes blant annet på sykehus for å gi varme til prematurfødte babyer.

Dersom du har problemer med hjertet, kan en konsultasjon med lege være lurt i forkant av IR-sauna. Dette er på grunn av den økte pulsen. Likevel opplever flere at de med fordel kan bruke IR-sauna for å bedre helsen, selv når de ikke kunne ha brukt tradisjonell badstue.

Les mer under bildet.

sauna.jpeg

Ulike helsefordeler ved IR sauna:

Økt blodsirkulasjon

Blodårene i kroppen vår utvider seg når det er varmt, som øker blodgjennomstrømmingen til vev og kapillærer. På denne måten økes oksygentilførselen til kroppen, som kan være med på å bidra til reparasjon av vev og kollagen ved skader. Økt blodsirkulasjon kan derfor være helsefremmende, spesielt for dem med ulike smertetilstander som artritt, fibromyalgi, ryggplager og liknende.

Smertelindring

Som følger av økt blodsirkulasjon, kan en oppleve smertelindring i vonde muskler og ledd. En studie viste at bruken av IR sauna reduserte smerter i muskler og opplevelse av stivhet, samt reduserte utmattelse hos pasientene. Det kan også ha en gunstig effekt på ømme muskler etter trening.

 

Avgiftning

Forskere forteller at vi omringer oss med opp mot 60 ganger mer giftstoffer i hverdagen vår nå, enn for 60 år siden. Disse får vi i oss gjennom maten vi spiser, emballasje, klær, maling og luften blant annet. Samlet kan disse giftstoffene ha uante konsekvenser. Ved svetting i IR sauna vil kroppen kunne skille ut en mengde av disse giftstoffene, samt tungmetaller.

 

Økt forbrenning

Når kroppens temperatur øker, jobber den for å kjøle seg ned. Da kan pulsen øke til opp mot 125 pulsslag i minuttet. Dette kalles en såkalt fettforbrenningspuls. I tillegg kreves det 0,586 kalorier for å produsere ett gram svette. Dersom man svetter rundt 500g svette, vil man kunne forbrenne 300 kalorier.

 

Ifølge en studie kan avgiftning også ha en positiv effekt på fettforbrenning, da det kan vise seg at fettcellene lagrer giftstoffer som hindrer metabolismen fra å fungere best mulig.

Forbedret immunsystem

Slik som når vi har feber, trigger varmen fra IR-saunaen immunsystemet vårt slik at det begynner å jobbe. Jevnlig IR-sauna kan derfor ha gunstig effekt på immunsystemet.

Bedre hudkvalitet

Ved regelmessig IR-sauna kan huden føles renere, mykere og bli mer elastisk.

 

Avslapning

IR-sauna kan oppleves svært behagelig og avslappende. Fordi man ikke trenger å bruke like høy varme eller fuktighet i IR-saunaen, kan denne oppleves mer behagelig for mange.